Wednesday 25 February 2009

Judgement?

Assalamualaikum w.b.t.

bosan betul baru2 ni..Assignment x banyak sangat..lab sessions pulak xde lagi awal2 semester..nanti hujung2 tu baru la penuh sesak jadual..mase tu nanti mule la sakit kepale sebab nk revise lebih untuk exam lagi, nak beli barang balik mesia..kacau je la lab report tu nanti..haihh kenapela x best sangat jadual department aku buat?

dahla grouping lab satu module tu xbest..(sebenarnye aku xtau nk kate best ke x)
ade ke dia letak aku sorang2 je lelaki dlm group 5 orang tu..yang lain sumer cun2 and mata biru2.hehe confem ah aku yg kene jadi leader nanti sebab aku kurang cun :D

tapi xpela sebab aku kenal jugak diorang..bukan x kenal langsung..nasib baik x dapat satu group dengan orang2 yg x dikenali walaupun satu department..

baru2 ni aku pegi satu seminar..ntah ape input yang aku dapat aku pun x paham..haha ade sekali tu orang yang bagi talk, encik Putih ( x igt name sebenar dia ) cakapla.. "well if you were to be a professional engineer in your respective field, sometimes you have to think outside of the box you're in. But please make sure that you know how to get out of the box or elsewise you will stay in your narrow little box for the rest of your life..waiting for others to come into yours"..

aku suke maksud yang dia cuba sampaikan..kadang2 kene pikir luar kotak pemikiran sendiri jugak..sebab kadang2 idea kita x sekuat idea orang lain dan pemikiran..

tapi aku xsuke sebab ade sekali tu dia cakap engineering ni ade sebab kita nak dunia yang perfect.adui..aku bengang sangat sebab bagi aku, engineering has nothing to do with seeking perfection..sebab kalau semua da perfect apa lagi yang engineer nak buat? kalau la semua dah perfect bosan la kalau asyik buat maintenance je..nak jugak buat invention baru..

lagipun secara hakikatnye memang x ade yang sempurna melainkan Allah S.W.T.
Aku sedar yang mungkin Encik Putih x ade pemahaman tentang kesempurnaan tapi mungkin ni ade kaitan pasal think outside your box tu..mungkin aku jugak yang x cukup paham tentang hakikat lain yang masih lg trsembunyi dari kotak fikiran aku..

tapi yang aku x paham langsung, macam mane kita nak tau kotak pemikiran mane yang boleh pakai? kalau la seandainye kita sedar yang pemikiran kita xbetul, kita kene contohi pemikiran sape and macam mane kite nak make sure pemikiran tu sesuai dengan situasi pada mase tu..

lagipun aku rase sekarang banyak jugak judgement yang aku buat langsung xbetul..aku rase sebab aku kuat sangat dipengaruhi oleh ego & yakin diri tanpa menyedari bahawa pihak lain tu sebenarnya yang betul, bukan aku..

jadi aku rase secara generalnye, aku kene mantapkan cara aku menilai sesuatu perkara dan pada mase yang sama aku kene jugak compare and rationalize semua options yang ade sebelum aku buat judgements..

jadi pengajaran yang aku dapat kali ni, always realize that a good judgement comes from experience, experience comes from..?? well it comes from poor judgements. aku da buat beberapa judgements yang hampeh so lepas ni aku taula camne nak buat yang lagi bagus : )




No comments:

Post a Comment