Friday 6 February 2009

Aerospace Ku Sayang : ) 27 Nov 2008

Adoi.. kenapa la aku sorang2 je budak melayu 1st year yang amik course ni kat Sheffield..? Dah la budak2 local UK ramai yang poyo2.. Nasib baik ade 2, 3 orang yang rapat dengan aku. Kadang2 aku tengok budak2 chemical engineering, berlambak2 datang kelas sama2..semua melayu (twinning UniKL-Sheffield). Students dari Africa and fellow Asians semua mesra2 je, especially budak2 Botswana, India, Sri Lanka & Hong Kong. Lecturer pulak semua tua2 and kadang2 agak pekat dengan loghat diorang tuh..huhu telinga aku pun jadi pekat jugak dengar diorang bercakap.tapi baru2 ni aku da jadik biase dengan loghat2 tu so buleh la catch-up jauh sikit. Tu pun sebab ade student local UK yang guide aku sikit2 time lecture. hehe apa2 pun overall aku happy sebab prospek kerja untuk course ni memang berlambak & berkualiti..gaji tip top ah..haha lagi satu bagusnye aku buat course ni kat UK berbanding di Malaysia, aku da buleh buat network dengan fellow coursemates pasal 'unofficial future partnerships'..hehe dengan kata lain, nanti bila dah grad and start kerja x kiralah aku kerja kat malaysia pon aku dapat share interests dengan diorang & bleh buat joint-projects kat seluruh dunia..lebih2 lagi kalo kat Africa where this particular field baru nak berkembang maju : ) tu long-term plans la.tak tau lagi jadi ke tak sebab degree pon x dapat lagi.exam pon x lepas lagi dah nak plan jauh2 kan? tapi ape salahnye, orang yang ade impian @ apa jua tujuan lagi baik dari orang yang cakap banyak, x bermatlamat & suka menyusahkan hati orang lain..ni antara gambar yang berkaitan dengan course aku..hari tu aku present pasal aircraft kat bawah ni la..Northrop Grumman B-2 Spirit..



Dulu mase nak pilih course kat UK, (mase kat Kolej Mara Banting, KMB) bukan main susah & berbelah bagi sangat2..kalo ikut trend family, baik amik mechanical sebab nanti buleh kerja kat company ayah.(swasta) hehe tapi aku x bimbang sangat sebab dua2 abang aku dah join company tu. Kakak aku je x, sebab dia kerja dengan Telekom, jadi manager ape ntah, tapi gajinye sangat tip top top top jugak ah.haha lagipon ayah aku suruh aku ikut suke je nak amik course ape2 pon , asalkan aku belajar katenye.hehehe so aku fikir2 la jugak lepas tu. Memandangkan aku suke sangat naik flight, aku teringat kat course aeronautik yang jarang orang2 kat malaysia sebut. Course ni bunyinye gempak so kalu orang2 kampung dengar nanti, maunye aku tercalon jadik ketua kampung kang.hehe tapi tu bukan la sebabnye aku pulih course ni. lagipon mase aku kecik lagi aku suke kayuh basikal penat2 dengan sekutu2 rapat ke pantai dekat dgn airport Koala Terengganu(belakang rumah je..jalan kaki pon buleh)..Kitorang selalu tengok kapal terbang takeoff ataupun landing..best2 sebab mase dia takeoff tu bising bangat bunyi enjin..tapi kitorang suke dengar.mase landing pulak kitorang tunggu bile la kapal terbang ni nak crash kat dalam track airport ni.nanti buleh kitorang g buat sibuk2 and untung2 bleh masuk tv. tapi dalam ramai2 tu, aku sorang je sekarang yang amik course berkaitan dengan hal ehwal kapal terbang ni..yang lain ade yang amik law, material (ade kaitan jugak la sikit2)..jadi cikgu pon ade jugak.hehe nanti dia ade la ajar murid2 dia pasal forces acting on aircraft kot.haha walaupun bidang aerospace kat Malaysia kurang maju berbanding negara2 besar, tapi ade peningkatannya dari segi teknologi, reputasi & availability of projects baru2 ni. Potensi ade, tambah2 lagi dapat recognition dari pencapaian Dr Syed Muzaphar. ade satu agensi ni kat malaysia, namenye ANGKASA ( Agensi Angkasa Negara, http://www.angkasa.gov.my/index.php )..first time aku baca artikel pasal agensi ni mase kat malaysia lagi..dari situ la bercambah sikit harapan aku untuk kerja kat negara sendiri nanti..memetik dari website dia;


VISION

Harnessing space as a platform for knowledge generation, wealth creation and societal well-being.

MISSION

To develop the country’s potential in the space sector to support the development of the new economy, generate knowledge and strengthen the national security infrastructure.

Visi & misi agensi ni walaupun ringkas tapi pelaksanaan tu bukannye senang..banyak sokongan & kepakaran yang diperlukan dari bidang2 lain walaupun agensi ni khasnya untuk budak2 astronomi and aerospace. so aku harap dengan sedikit kepakaran yang aku belajar kat UK sekarang, aku buleh sumbang untuk agensi milik negara kita ni, walaupun sedikit. tu la pentingnya kerjasama dengan negara luar. Masa belajar kat UK ni la kene cari partners and resources. so aku rase decision aku amik aerospace over any other courses adalah tepat. Tapi x sangka pulek xde orang melayu lain yang satu batch dengan aku.seniors ade la tapi x rapat sangat,jumpe sekali-sekala aje. tapi xpela, nanti ramai sangat melayu, maybe aku punye improvement particularly in english x berkembang pulak. biarlah dikelilingi orang2 asing asalkan english aku buleh jadik mantap brbanding dulu.

Secara ringkasnya, course aerospace yang aku amik kat Sheffield ni terdiri daripada beberapa gabungan basic courses macam materials, electricals, controls, mechanical as well as maths. So aku kena belajar semua sekali dan jadik all-rounder la dalam semua basic courses tu. ade jugak satu subjek khas utk aerospace macam themofluids, aeromechanics etc tapi basically conceptnye sangat susah nak faham.satu sebab dalam english ni pemahaman aku da kene potong lebih kurang 25% so aku amik mase 25% lagi lama dari orang putih untuk memahami suatu2 topic tu.satu lagi sebab course aerospace ni memang susah pada zahirnya. ramai jugak students final year kat sheffield yang x lepas course ni..fail project la, x cukup credit etc. tapi so far aku buleh proceed dengan smooth la dalam course ni..semua test buleh full marks, exam nanti pun aku tengok kat past years questions tu xdela mencabar sangat. tapi 1st year ni je kot senang.lagipun 1st year ni xde lagi pemberat untuk overall course's marks. 2nd year nanti baru ade agaknya.

Sekarang 1st semester dah nak habis, nanti cuti winter pulak!! lepas cuti ade exam mid-term. Aku semangat nak exam ni sebab aku nak jugak dapat 1st class degree. Ape2 pon, aku rilex2 je : ) belajar ni susah tapi kalo aku buat betul2 confirm buleh succeed nyer..lagipun aku nak jugak buang badi big exams ni..dulu trial SPM gempak tapi SPM betul hampeh sedikit..final exam KMB pon aku xperform sepertimane yang aku sangka..xtau mane salah silapnye, maybe kurang nasib@aku sendiri yang nervous sangat time exam sebenar.so kali ni insyaAllah aku buleh buang badi tu and perform gempak2 time exam..baru rase secured sikit..amin..

No comments:

Post a Comment